Ce este un algoritm Google?

In fiecare an, Google ruleaza intre 500 si 600 de actualizari de algoritm, cele mai multe dintre ele neavand un impact semnificativ asupra performantelor site-urilor in SERP. Cu toate acestea, exista cateva actualizari care pot influenta considerabil pozitiile din Google. In 2019, au avut loc deja doua astfel de update-uri de algoritm, unul in Martie, iar celalalt in Iunie. De fiecare data cand Google trece printr-un astfel de proces, asa-zisii “experti” SEO fac tot felul de speculatii si previziuni cu privire la impactul acestor actualizari, insa adevarul este ca nimeni nu stie cu adevarat ce presupune fiecare update de algoritm Google. Pana la urma, nu exista niciun motiv pentru care ar trebui sa intram in panica. Asa ca relaxeaza-te, ia un loc si citeste acest mic ghid pentru a afla ce trebuie sa faci atunci cand are loc o actualizare de algoritm Google!

Google tocmai a initiat o actualizare de algoritm. Ce trebuie sa fac?

Pasul 1 – Nu intra in panica! Observa cu atentie schimbarile

Specialistii de la Google nu dau niciodata prea mult “din casa” atunci cand urmeaza o actualizare de algoritm. Cel mai recent si relevant exemplu este update-ul din Martie 2019. Atunci cand a fost intrebat daca actualizarea respectiva are rolul de a compensa surclasarile din August 2018, un reprezentant Google a raspuns: “Ne straduim constant sa imbunatatim algoritmii google pentru a oferi utilizatorilor cele mai relevante rezultate”. In realitate, unele site-uri ce au scazut in August 2018, au cunoscut cresteri de pozitii la update-ul din Martie 2019, in timp ce altele au continuat sa fie slab clasate. Asadar, nu exista o “reteta” sau o cheie de descifrare cand vine vorba de algoritmii Google.

Avand in vedere ca Google este “zgarcit” cand vine vorba de informatii si sfaturi legate de update-urile sale de algoritm, cel mai indicat este sa ai rabdare si sa monitorizezi cu atentie schimbarile de performante ale site-ului. In cele mai multe cazuri, daca site-ul tau beneficiaza de optimizare SEO si respecta indicatiile generale ale lui Google, acesta nu va fluctua semnificativ in pozitii, sau chiar vei observa o crestere a acestora.

De asemenea, este recomandat sa analizezi si modul in care competitorii au fost afectati de actualizarea algoritmului. Astfel, vei putea face diferente cu privire la elementele care sunt avantajate de algoritm si cele care sunt penalizate.

Pasul 2 – Citeste si urmareste sfaturile specialistilor cu nume greu in optimizarea SEO

Mai ales in Romania, piata de specialisti SEO este plina de indivizi care isi dau cu parerea fara a avea o baza solida in spate. Urmareste blogurile agentiilor SEO cu experienta notabila in domeniu si citeste comparativ mai multe pareri cu privire la update-ul de algoritm care se deruleaza, pentru a-ti putea contura o opinie proprie, inspirandu-te din mai multe surse credibile. De asemenea, fii permanent “conectat” la Google Official Webmaster Blog.

Pasul 3 – Monitorizeaza fluctuatiile de trafic si de pozitii

Singurul mod prin care iti poti da seama daca site-ul tau este afectat de un update de algoritm este sa monitorizezi fluctuatiile de trafic si de pozitii. Pe perioada derularii update-ului este indicat sa faci acest lucru zilnic, deoarece fluctuatiile de la o zi la alta pot fi considerabile. Asadar, nu uita ca Google Analytics este unul dintre “aliatii” pe care te poti baza pentru a observa situatia, pe durata acelei perioade.

De asemenea, Google Search Console este un tool eficient cu ajutorul caruia poti identifica schimbari suspecte in pozitiile medii ale cuvintelor cheie targetate. Fluctuatiile pozitiilor in SERP iti pot oferi indicii importante cu privire la avantajarea sau penalizarea competitorilor de catre update-ul care tocmai se deruleaza.

Pasul 4 – Efectueaza un audit SEO

In situatia in care actualizarea de algoritmi google a avut un impact negativ asupra site-ului tau, urmatorul pas pe care trebuie sa il faci este sa realizezi un audit SEO complet pentru a descoperi cauzele. Exista 4 elemente de optimizare SEO pe care auditul trebuie sa le vizeze:

Continutul

Aproape toata lumea care are tangenta cu mediul online stie ca o strategie eficienta de optimizare SEO are ca focus central continutul site-ului. Asadar, daca site-ul tau sufera scaderi in trafic si pozitii in urma actualizarii de algoritm, este posibil ca site-ul sa aiba continut duplicat, insuficient sau de slaba calitate. De asemenea, nu uita sa verifici daca paginile site-ului au meta taguri care corespund indicatiilor oferite de catre Google!

Un alt lucru pe care e recomandat sa il faci este sa analizezi continutul competitorilor care te-au depasit in urma update-ului de algoritm. Exista vreun subiect relevant in industria in care activezi pe care competitorii l-au acoperit si tu nu?

Optimizarea SEO Off-page

Backlink-urile, sau link-urile externe sunt un criteriu important de penalizare. Link-urile nenaturale reprezinta adesea motivul pentru care poti primi o penalizare de la Google, asadar este recomandat sa folosesti un tool precum CognitiveSEO, SEO Spy Glass sau altele, pentru a analiza profilul de backlinkuri si a le elimina pe cele spam sau sitewide. De asemenea, ai in vedere linkurile care vin de pe site-uri de slaba calitate, precum si respectarea unei proportii egale intre brand si cuvinte cheie in alegerea ancorelor.

Analiza tehnica

De cate ori Google ruleaza un nou update de algoritm, este posibil sa primesti mai multe “vizite” din partea crawlerilor pentru a-ti reevalua site-ul. Asadar, foloseste-te de Google Search Console si asigura-te ca spiderii Google nu intampina nicio problema de indexare. De asemenea, verifica toate aspectele care tin de partea tehnica a site-ului: rel=canonical, sitemap XML, robots.txt, indicatii de tip noindex, taguri hreflang etc.

Nu in ultimul rand, asigura-te ca site-ul tau are o viteza optima de incarcare. Anul trecut, update-ul de algoritm denumit “Mobile-first index” si-a intrat in drepturi depline, iar optimizarea SEO pentru dispozitivele mobile inca reprezinta un factor de pozitionare important.

Indicatorii UX (user experience)

Experienta utilizatorilor pe site reprezinta un factor de pozitionare crucial pentru Google. Pe baza comportamentului de navigare al utilizatorilor si evolutiei indicatorilor UX, Google te poate avantaja sau dezavantaja in pozitii. Asadar, asigura-te ca atat pe versiunea desktop, cat si pe cea mobile a site-ului, vizitatorii au parte de o experienta pozitiva in ceea ce privesc algoritmii google.

Pasul 5 – Ia in considerare si alte cauze ale scaderilor in pozitii

Chiar daca Google ruleaza un nou update si site-ul tau sufera scaderi in pozitii, acest lucru poate fi o simpla coincidenta. Verifica in Google Search Console, la sectiunea “manual actions”, daca nu cumva ai primit o penalizare manuala. De cele mai multe ori, prin intermediul GSC, Google iti specifica motivul penalizarii si sfaturi cu privire la imbunatatirile pe care le poti face, iar in momentul in care ai corectat aspectele respective, poti solicita ca site-ul tau sa fie reevaluat. De asemenea, verifica daca inca mai ai codul Google Analytics activ pe site – poate suna stupid, dar se poate intampla fara sa iti dai seama.

Scaderile drastice de pozitii pot fi determinate si de un atac de tip black hat SEO. In acest caz, trebuie sa faci investigatii aprofundate pentru a identifica sursa atacului si a problemelor generate.

Pasul 6 – Fa-ti un plan de actiune

Odata ce problema a fost identificata, trebuie sa creezi o strategie si sa prioritizezi obiectivele acesteia in functie de importanta si gradul de urgenta. O strategie de optimizare SEO bine pusa la punct te va ajuta sa monitorizezi algoritmii google pas cu pas schimbarile pe care le implementezi si rezultatele obtinute. Foarte important este sa implementezi pe rand aceste modificari, pentru a putea evalua cu precizie daca acestea au un impact pozitiv. Daca vei implementa toate modificarile deodata, nu vei putea sa determini care dintre actiunile intreprinse functioneaza in avantajul site-ului tau.

zx385shop

all author posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.